Vuokramyyntijohtaja

Vain kolme asiaa sujuu yrityksessä luonnostaan: konflikti, sekaannus ja alisuoriutuminen. Kaikki muu vaatii johtamista.
– Peter Ducker

Jos myynti ei suju, ei yrityksessä tapahdu oikein mitään muutakaan. Raha on yrityksen happi ja sitä tulee systemaattisesta myynnin tekemisestä. Yleisin syy myynnin puutteille on, että

❌ Sitä ei johdeta vaan asioita lähinnä seurataan, reagoidaan ja myynnin asiat sujuvat ”omalla painollaan”

❌ Sitä johdetaan sivutoimena kaikkien muiden töiden ohessa = ei aikuisten oikeasti johdeta

❌ Yrityksessä on vahvaa tuote- ja toimialaosaamista, mutta ei myynnin ja sen johtamisen osaamista.

💡 Näihin usein jo osa-aikainen myynnin ja johtamisen ammattilainen tuo ryhtiä, tekemisen kulttuuria ja siten ennustettavampia tuloksia. Usein jo 1-2 päivällä viikossa saadaan merkittäviä muutoksia tekemiseen, kulttuuriin ja tuloksiin, kun vuokrajohtaja keskittyy vain myynnin tekemisen johtamiseen.

 

Miksi vuokrajohtaja?

Vuokrajohtaja tulee paikalle sovitusti ja hoitaa homman tavoitteiden ja sovittujen raamien mukaisesti. Ja raportoi sovitusti. 

Vuokrajohtajalla on muutama keskeinen etu:

✅ Hän on omalla sarallaan ns. ”ylipätevä” tehtävään. Jolloin hän ymmärtää riittävästi eri tulostekijöitä, mittareita ja myös ns. näkymättömiä asioita joilla on merkitystä tulokseen.

✅ Vuokrajohtaja pystyy ottamaan homman haltuun nopeasti ilman pitkää, raskasta ja kallista rekrytointiprosessia sen tuomi riskeineen. Ja kun on työ on tehty, hänestä pääsee nopeasti eroon.

✅ Ei piiloagendaa. Ainoa agenda on hoitaa se homma, johon hänet on otettu.

✅ Terävämpi katse. Selkeä etu ulkopuolisella on aina se, että hän katsoo asiaa asioita kirkkaasti, uskaltaa haastaa vanhat ”totuudet” ja tarjota tuoreita ratkaisumalleja. Vanhalla tavalla jatkamalla saadaan enintään vanhoja tuloksia.

Tasonnosto vaatii, että tekeminen muuttuu. Jotta tekeminen voi muuttua, on ensin ajattelun muututtava. Vasta sitten voi odottaa tulosten muuttumista.

 

Mitä en tee?

Minusta ei saa vuokramyyjää. Saatte osaavan vuokrajohtajan. Tämä tarkoittaa, että myynnillinen vastuu on edelleen omalla tiimillänne. Luonnollisesti olen ammattilainen jäsentämään ja järjestämään myynnin resursointia.

Miten liikkeelle?

1. Neuvotellaan ensin. Käydään läpi raakarehellisesti nykytilanne sekä sovitaan yhteistyön raamit: valtuuteni rajat, sopimuskausi, laajuus, toteutustapa ja hinta
2. Määritellään tavoite: Mtä minun tulee saada aikaan. Sen pohjalta annan näkemyksen jonka sinä hyväksyt tai hylkäät.
3. Yhteistyön aloitus. Informoidaan henkilöstöä ja muuta johtoa yhteistyöstä ja siirretään selkeästi päätösvalta operatiivisista toimista minulle
4. Alan töihin. Raportoin tekemisistäni ja tuloksistani ja keskustelen suurimmista sekä kauaskantoisimmista päätöksistä, muistaen kuitenkin, että minut on palkattu johtamaan ja siten myös tekemään itsenäisiä päätöksiä.
5. Lopetus. Yhteenveto ja joko kertalopetus tai siirtyminen taustalle. Tarvittaessa olen uuden johtajan tukena tai muuten sovitusti käytettävissä siirtymäajan.


Oli tarkka tavoitemäärittely mikä tahansa, tärkeintä on saada tuloksen kannalta oleellisimmat asiat tehdyksi ja huolehtia, että myynti kulkee ja kassavirta toimii. Tämä tarkoittaa niin tekemisen tasosta, kulttuurista kuin tunnelmastakin huolehtimista.

Ota minuun yhteyttä ja käydään suora ja luottamuksellinen keskustelu. Yleensä varsin nopeasti selviää, löytyykö yhteinen sävel siinä määrin että yhteistyössä kannattaa edetä.